Onderhoudsproject: De Meern
Groot onderhoud De Meern:
in drie maanden klaar
Het is zo goed als klaar: het groot onderhoud en duurzaam maken van 55 woningen aan de Stoelenmakerslaan, Mandenmakerslaan en Zeilmakerslaan in De Meern. De huizen zijn een stuk comfortabeler en luxer geworden.
Is groot onderhoud reden voor een feestje? Jazeker, vonden de bewoners van de drie straten in De Meern én Cazas Wonen. Na twee jaar voorbereiding gingen de werkzaamheden voor het groot onderhoud beginnen. De bewoners verheugden zich op een warmer, comfortabeler en duurzamer huis. Op 29 september was er buiten op straat een gezellig startfeest waar zo’n dertig bewoners en kinderen bij waren. Er was koffie, pizza en de kinderen konden zich uitleven op een springkussen.
“De bewoners verheugden zich op een warmer, comfortabeler en duurzamer huis"
Van proefmodel naar vernieuwde woning
Projectleider Amar Lalkoe deed de ontwikkeling van het project van A tot Z. Hij maakte bijvoorbeeld een proefmodel van de vernieuwde woning waar huurders konden gaan kijken. “Groot onderhoud gaat pas door als zeven van de tien huurders ermee akkoord gaan. Gelukkig was dat ook hier het geval.” Zowel de binnen- als de buitenkant van de woningen werd flink aangepakt door Smits Vastgoedzorg. Een groot aantal woningen kreeg een nieuwe keuken, badkamer of toilet. De groepenkast werd vervangen en er kwamen rookmelders. Aan de buitenkant is het voegwerk hersteld en is het metselwerk gereinigd. De spouwmuur en kruipruimte kregen een isolatielaag en er is dubbel glas geplaatst. Op het dak zijn kapotte dakpannen vervangen en bij wie dat wilde, plaatsten de bouwvakkers zonnepanelen. “We waren per woning ongeveer tien dagen bezig. Sommige mensen bleven in hun huis wonen, andere gingen een paar nachten naar een logeerwoning.”
Tweede uitvoerder
Smits Vastgoedzorg hield de bewoners zo goed mogelijk op de hoogte van de plannen. Toch waren er wat misverstanden over afspraken met de huurders. “We hebben ons best gedaan om dit zo goed mogelijk op te lossen, zegt Amar. Er kwam een nieuwe bewonersconsulent met meer tijd en we stelden een tweede uitvoerder aan.” Dit project gaf Cazas Wonen goede inzichten voor verbetering in de toekomst.
Bedankje voor de huurders
Kort na de oplevering kwam de bewonersconsulent bij de huurders langs in hun verbouwde huis. Amar: “De bewonersconsulent vroeg de huurders wat ze van het groot onderhoud vinden. Met de antwoorden kunnen we onze service verder verbeteren. Ook had ze een cadeautje bij zich. Zo wilden we de huurders bedanken voor hun begrip voor de overlast en het meewerken.”
Inmiddels zijn de meeste woningen opgeleverd. De huizen zijn een stuk comfortabeler en luxer geworden. Amar: “De bewoners zijn blij met hun verbouwde woning. Alles ziet er weer fris en netjes uit en het is veel behaaglijker in huis.”
V.l.n.r.: uitvoerders Okan Demirci en Peter Visser, en projectleider Amar Lalkoe.